OFF
%33
ویژه روز کارآفرینی
کدتخفیف
EPS33

آموزش رفع خطای Bad Gateway 502

اگر یک سایت داشته باشید یا گاهی اوقات به سایت‌هایی سر بزنید، مطمئنا با بروز برخی از مشکلات همچون ارورهای عجیب و غریب مواجه شده‌اید. در این گونه مواقع، ترفندهایی برای رفع این ایرادات وجود دارد که در اینترنت پیش روی شما قرار داده شده است. بعضی از این آموزش‌های برای شما و سایتتان جواب می‌دهد و می‌توانید به سرعت از شر این ارورها خلاص شوید.تعداد این ارورها بسیار زیاد است و این بار قصد داریم تا با خطای Bad Gateway 502 آشنا شویم.

آنچه در این مطلب می خوانید

.
.
5 راهکار تخصصی
برای بهبود کار با المنتور

خطای 502 چیست و چه هنگام رخ می دهد؟

این ارور نیز از جمله ارور هایی است که بسیار امکان دارد در طی طراحی و مدیریت سایت، با آن روبرو شوید.به طور کلی می‌توان چنین گفت که وقتی پیام نادرست سر سروری دیگر به وجود می‌آید، با چنین ایرادی روبه‌رو خواهیم شد.

این ارور، با پیام های مختلفی، نمایش داده می شوند. این پیغام ها عبارتند از:

  • Error 502
  • HTTP 502
  • 502 Bad Gateway 502
  • Proxy Error
  • Temporary Error (502)
  • 502.That’s an error
  • 502 Service Temporarily Overloaded
  • 502 Server Error: The server encountered a temporary error and could not complete your request
  • Bad Gateway The proxy server received an invalid response from an upstream server
  • HTTP Error 502 – Bad Gateway

عوامل زیادی هم در به وجود آمدن این ارور تاثیر گذار هستند که امروز و در این مقاله به معرفی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت. پس از این معرفی، به سراغ ارائه‌ی راه‌هایی برای رهایی از این ارور خواهیم رفت. در صورتی که شما هم با این مشکل مواجه هستید و راه حلی برای آن ندارید، توصیه می‌کنیم که این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آموزش رفع خطای Bad Gateway 502

502  می‌تواند در انواع مختلفی خود را نشان دهد که از آن‌ها باید به Error 502 و HTTP 502 اشاره داشت. شایع‌ترین نوع این ارور متعلق به Bad Gateway 502 می‌باشد. البته باز هم این ایراد با اشکال دیگری نمایان می‌شود و خوشبختانه با آموزش‌هایی که در این مقاله خواهیم داشت، می‌توانید هر نوعی از آن را برطرف نمایید.

این ایراد شاید با سایز کوچک در صفحه نمایش شما نمایان شوند و شاید هم با سایز بزرگ. چه از موبایل استفاده کنید و چه دسکتاپ لپ تاپ یا کامپیوتر، ممکن است این ارور را مشاهده کنید. این بدان معناست که دیدن این ارور به سیستم عامل مربوط نمی‌شود.

عجیب است بدانید که یکی از انوع این ارورها مرتبط با شبکه‌های اجتماعی می‌باشد و پیغام آن هم شخصی‌سازی شده است. به عنوان مثال، وقتی با اروری با نام Fail Whale در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های اشتراک گذاری فیلم روبه‌رو می‌شوید، بد نیست بدانید که به همان ارور 502 مربوط است. دلیل مشاهده‌ی این ارور هم این بوده که ظرفیت مراجعه به سایت یا اپلیکیشن در آن زمان بیش از حد بوده است. در همین راستا، پیغام نادرستی هم از سوی سرور دریافت شده است. حتی در زمان آپدیت کردن ویندوز هم ممکن است چنین اروری را ببینید و باید بدانید که دلیل آن چیست.

پس میشه گفت که خطای 502 کاملا تحت سرور بوده و مشکلی از سمت سخت افزار یا اتصال اینترنتی شما وجود نخواهد داشت. درواقع ارور 502 Bad Gateway بخاطر ایجاد اختلال بین سرورهای آنلاین که از کنترل شما خارج هست رخ میده.

نحوه رفع ارور bad gateway

در بیشتر موارد خطای 502 بخاطر URL اشتباه در مرورگر به وجود میاد. البته در صورتی که سایت فاقد صفحه 404 باشه و تنظیماتی که برای صفحه 404 از سمت سرور هم مشخص نشده باشه با این خطا مواجه میشید که بیشتر بخاطر وجود کاراکترهایی مثل !#@* و… خواهد بود. پس در اولین قدم باید آدرس اینترنتی خودتون رو چک کنید و مطمئن بشید که به درستی وارد شده. اما گاها پیش میاد که اتفاقاتی هم در سیستم رخ میده که با راهکارهای زیر قابل رفع هست.

1. بررسی آدرس

همونطور که در بالا اشاره کردم بیشترین دلیل بروز خطای 502 وجود کاراکترهای نامفهوم در URL میتونه باشه که با بررسی آدرس میتونید از این موضوع مطمئن بشید. اگر آدرس اشتباه وارد شده باشه با وارد کردن آدرس درست این خطا برطرف شده و به صفحه وب مورد نظرتون دسترسی خواهید داشت.

2. حذف کوکی مرورگر

در بیشتر موارد چون کوکی‌ها قدیمی هستند و آپدیت نشدن ممکنه با این خطا مواجه بشید که در سرویس‌های گوگل بیشتر این مورد پیش میاد. برای این کار کافیه کوکی و کش مرورگر خودتون رو پاک کرده و مجددا به صفحه وب درخواستی مراجعه کنید.

3. تغییرات در DNS

گاهی اوقات پیش میاد که به دلیل تغییر سرور و پاک نشدن کوکی DNS از سیستم شما این خطا به وجود میاد. در گذشته به معرفی راهکاری پرداختیم که با استفاده از فایل‌های سیستم میتونستید با وارد کردن آی‌پی دیگه یک سایت داده‌های سایت رو به جای خوندن از طریق DNS سایت مستقیما از طریق سرور دیگه دریافت کنید. بنابراین یکی از راه‌هایی که میتونید با استفاده از اقدام به رفع خطای 502 بکنید حذف کش DNS هست. در سیستم عامل ویندوز کافیه بعد از اجرای برنامه CMD دستور زیر را وارد کرده و یک بار Enter را بزنید.

ipconfig/flushdns

هنگام اجرای کد باید تغییرات را به صورت تصویر زیر ببینید و پیغام موفقیت آمیز بودن حذف کش DNS رو مشاهده کنید.

4. عیب یابی به روش خطای 504

یکی دیگه از راه‌هایی که وجود داره این هست که قدام به عیب یابی خطای 504 بکنید. سپس با استفاده از روش‌هایی که در رفع خطای 504 ارائه شده اقدام به رفع خطای 502 بکنید. در بیشتر موارد این راهکارها برای خطای 502 هم جوابگو هستند و عینا به صورت خطای 502 گزاش شده‌اند.

5. بستن پنجره مرورگر یا ورود دوباره به مرورگر

گاهی اوقات ممکنه با بستن پنجره مرورگر و ورود مجددا بخاطر اشتباهاتی که در خطا وجود داشته مشکلتون برطرف بشه که برای این حالت کافیه روی آیکون ضربدر برای بستن مرورگر کلیک کنید. البته استفاده از گزینه Exit هم میتونه انتخاب بهتری باشه که برای این کار بسته به مرورگری که استفاده می‌کنید کافیه از منوی مرورگر گزینه Exit رو انتخاب کنید.

6. خطا به دلیل بازدید بالا

زمانی هم پیش میاد که بازدید سایت شما بالا میره و سرور و هاست شما قادر به پاسخگویی نخواهد بود. به همین خاطر ممکنه با خطای 502 یا در برخی مواقع با خطای 503 در وردپرس هم مواجه بشید. برای اینکه مطمئن بشید مشکل از بازدید بالا هست کافیه یک بار آمارگیر وردپرس خودتون رو بررسی کرده و تعداد افراد آنلاین و بازدیدهای امروز رو مشاهده کنید.

7. خطا هنگام استفاده از کلودفلر

در صورتی که از کلودفلر استفاده می‌کنید گاهی هم ممکنه که با این خطا مواجه بشید که دلیل اون عدم ایجاد ارتباط سرور با کلودفلر هست که گاها به صورت موقت پیش میاد. شاید به وجود اومدن این حالت دقایقی طول بکشه که خود به خود برطرف خواهد شد. اما اگر برطرف نشد باید تنظیمات کلودفلر و هاست خودتون رو بررسی کنید.

8. تماس با شرکت میزبانی هاست

در انتها و با انجام تمام این کارها، در صورتی که هنوز مشکل پابرجا بود، با شرکت میزبان هاس خود، تماس حاصل کرده (معمولا از طریق تیکت انجام میگیرد) . مشکل را با آنها درمیان بگذارید تا شما را راهنمایی کنند.

گروه تعامل با کاربران فعال المنتور

ID: ir_elementor

پرسشی دارید؟ پاسختان را خواهیم داد ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه تعامل با کاربران فعال المنتور

ID: ir_elementor

مینی دوره طراحی مگامنو

فقط 3 روز

%50 تخفیف

دریافت راهنمای تخصصی برای بهبود کار با المنتور
دریافت راهنمای تخصصی برای بهبود کار با المنتور

ویرایش پروفایل